*

Eesti Opel Calibra Klubi

Calibra Club Estonia
Tänane kuupäev Laupäev Apr 27, 2024 23:43

Kõik kellaajad on UTC + 3 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 5 postitust ] 
Autor Sõnum
PostitusPostitatud: Neljapäev Veebr 20, 2003 16:01 
Eemal
Külaline
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev Jaan 29, 2003 9:52
Postitusi: 458
Kuna asi ikka aeg-ajalt esile kerkib, siis siin pisut teemat lahkav artikkel autolehest:

Tsiteeri:
Mootoriõlid.

Mootoritehnoloogia areng ja sünteetilised mootoriõlid on viimase paarikümne aastaga pikendanud õlivahetusvälpa kolm korda, see ulatub sõiduautodel 30 000 ja raskeveokeil isegi kuni 15 0000 km-ni.

Tänapäeva mootoriõli koosneb baasõlist ja selle omadusi parandavatest manustest. Reeglina on mootoriõli koostis järgmine: baasõli 78%, viskoossusindeksi parendajad 10%, dispersandid 5%, detergendid 3%, kulumise vähendajad 1% ja muud manused 3%. Baasõli on päritolult kas mineraalõli ehk naftaõli, sünteetiline ehk tehisõliõli või poolsünteetiline õli.

Kasutusalalt liigitatakse mootoriõlid ottomootoriõlideks, diiselmootoriõlideks, üldmootoriõlideks (otto- ja diiselmootoritele), kahetaktiliste mootorite õlideks (otto- ja diiselmootoritele) ja traktori- ehk farmeriõlideks. Manuste ülesandeks on hoida mootorit puhtana, takistada vaikude ja muude ladestuste teket, aeglustada mootoriõli oksüdeerumist (vananemist), vähendada kulumist ja takistada roostetamist. Õli ei tohi karmidel talvetemperatuuridel muutuda paksuks ega kõrgetel töötemperatuuridel liialt vedelaks, nii välditakse kuivhõõrdumist. Mida vähem õli viskoossus temperatuurist oleneb, seda parem see on, seda kõrgem on õli viskoossusindeks. Selle tagavad viskoossusindeksi parendid. Vahutamisvastased silikoonvedelikud lagundavad õhuga segunemisel tekkiva vahu, hangumistemperatuuri alandavad kõrgmolekulaarsed ained parandavad õli voolavust. Hõõrdumist vähendavad modifikaatorid moodustavad hõõrdepindadele neid eraldava kihi.


Õlide klassifikatsioon

Autoomanikele tuntuim on SAE viskoossusklassifikatsioon, mis jagab mootoriõlid 11 viskoossusklassi: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W (talveõlid) ja 20, 30, 40, 50, 60 (suveõlid). Aastaringsetel õlidel kasutatakse kaksistähistust. Mootori- või autovalmistajad annavad viskoossusklassi valikuks alati soovitusi. Tänapäeval kasutatakse reeglina aastaringseid õlisid.

SAGEDASEMAD KÃœSIMUSED-VASTUSED

Kui pikk on õli säilitusaeg?
Originaalpakendis reeglina kuni kolm aastat. Hoidmisel tuleks vältida suuri temperatuurikõikumisi.

Kas võib omavahel segada mineraal- ja sünteetilisi õlisid?
Võib küll. Erandiks on riitsinusõli (kasutati varem võidusõidumootorites).

Kas sünteesõlide korral võib pikendada õlivahetusvälpa?
Põhimõtteliselt küll, kuid tuleks jälgida auto valmistaja määratuid.

Kas vanades mootorites võib kasutada sünteesõli?
Kuni kümne aasta vanustes mootorites reeglina tohib. Vanematel mootoritel (eelkõige korgist tihendite pärast) tuleks pruukida pigem mineraalõlisid.

Kas võib segada erineva viskoossusklassiga õlisid?
Jah, kuid nii saadakse nende vahepealne viskoossusklass.

Miks muutuvad õlid diiselmootoris kiiremini mustaks?
Eelkõige tahma tõttu. Õli määrdub üsna varsti pärast õlivahetust, kui mootor on seestpoolt tagine. Kui mootoris kasutati varem mineraalõli ja mindi üle paremate pesemisomadustega sünteesõlile, muutub õli eriti kähku.

Millistest kvaliteediklassifikatsioonidest peaks lähtuma, kas API, CCMC, ACEA?
Kõik nimetatud kirjeldavad minimaalseid kvaliteedinõudeid mootoriõlile. Lähtuda tuleks valmistaja soovitustest, küsida nõu kompetentselt õlimüüjalt või kasutada võrdlustabeleid.

Kas vähetuntud õlifirmade tooteid tuleks vältida?
Mõnikord küll, kuid mitte alati. Seda tõestavad sõltumatud testid. Isegi Shelli täissünteetiline õli on osutunud poolsünteetiliseks. Tuntud õlimargil täheldati markeeringu ebatäpsust, näiteks viskoossusklass 10W-40 on osutunud 15W-40-ks.

Kas talvine vedelaim õli 0W-30/0W-40 pole suvel liialt vedel?
Ei ole, selline sünteesõli on vedelam ainult madalamatel temperatuuridel.

Kas ebatihedasse mootorisse tuleks valada "paksu" õli?
Õlikulu küll väheneb, kuid halveneb detailide määrimine ja külmaga käivitamine muutub raskeks. Pigem tuleks mootor remontida ja vahetada tihendid.

Kas õli 0W-30/0W-40 annab kütusesäästu?
Jah, reeglina kuni 5%. Efekt on suurem külmaga, sagedaste külmkäivituste ja lühimaasõitude korral.

Kui suur on normaalne õlikulu?
Vanematel mootoritel 0,5% kütusekulust, mõnikord isegi 1%, uutel mootoritel umbes 0,2%. Liigmadalal õlikulul võivad samuti olla mitmed põhjused, mis häirivad mootori detailide normaalset õlitust.

Kuidas suhtuda kõrgesse/madalasse õlitasemesse?
Mõlemad on kahjulikud.

Kuidas suhtuda igasugustesse juurdevalatavatesse manustesse?
Reeglina auto- ja õlitootjad neid ei soovita. Nii võidakse rikkuda õlis juba leiduvate manuste omavaheline õige suhe.



Viimati muutis Reix, Reede Veebr 21, 2003 10:25, muudetud 1 kord kokku.

Ãœles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Veebr 20, 2003 16:34 
väga kasulik teave, kiitos.......


Ãœles
  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Veebr 20, 2003 22:34 
Eemal
Külaline
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev Jaan 29, 2003 11:32
Postitusi: 363
See võib tõesti kasulik teave olla aga lihtsallt ei viitsi nii pikka teksti lugeda :!: :!: :!:


Ãœles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede Veebr 21, 2003 10:17 
Eemal
Külaline
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev Jaan 29, 2003 10:18
Postitusi: 340
Asukoht: Tln
teksti algus võibolla tõesti väga teaduslik, mille teadmisega pole tavakasutajal suurt midagi peale hakata. Teksti teine pool, ehk KKK igati asjalik. Sain ka ise mõnes osas targemaks.

_________________
Stop being a pussy and turn up that boost
12.563 @ 179km/h
www.es-tuning.ee


Ãœles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede Veebr 21, 2003 10:26 
Eemal
Külaline
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev Jaan 29, 2003 9:52
Postitusi: 458
Lühendasin lasikade caliomanike tarvis teksti pisut 8)


Ãœles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 5 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 3 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 53 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
et 3.0.11